Alexandre Dumas

Podpořte LD sdílením:

Share

[24.7.1802-5.12.1870]

Životopis

Francouzský prozaik a dramatik kreolského původu, vlastním jménem Dumas Davy de la Pailleterie. Byl synem divizního generála za Francouzské revoluce a vnuk markýze de La Paillerie a černošky. Narodil se roku 1802 ve Villers-Cotteréts a zemřel roku 1870 v Puys v Normandli. Patřil k čelným francouzským spisovatelům v pohnutém období romantismu. Byl z nich nejplodnější, jak dosvědčuje na tři sta svazků jeho díla, zahrnujícího dramata, komedie, romány, paměti, knihy cestovních dojmů a obrazy mravů. Tato neobyčejná plodnost se vysvětluje zvláštním způsobem jeho tvorby. Dumas totiž zaměstnával mnoho pomocníků, takže jeho odpůrce Eugéne de Mirecourt mluvil ve svém pamfletu o fabrice na romány. Také „Tři mušketýři“ jsou dílem kolektivním. Jejich první nástin pochází od Augusta Maqueta, bývalého profesora dějepisu, který s Dumasem spolupracoval od roku 1839, kdy napsali společně drama „Bathilde“ a román „Chevalier d’Harmental“, do roku 1857, kdy se rozešli ve zlém. Kdosi charakterizoval jejich vzájemný poměr tak, že Maquet byl zedníkem, Dumas stavitelem. Maquet snášel materiál a vypracovával první nástin. Konečná úprava náležela Dumasovi.

Oslněn Shakespearem a Schillerem, Dumas v mládí významně zasáhl do vývoje současného francouzského divadla, na jehož půdě byla v třicátých letech minulého století svedena rozhodná bitva mezi klasiky a romantiky. Dumasova historická hra „Jindřich III. a jeho dvůr“ bylo roku 1829 první romantické drama, uvedené vítězně na jeviště. Velký úspěch měl o dva roky později „Antony“ – tentokrát s moderním námětem -, v němž Dumas vytvořil postavu byronovského odbojníka, nabitého na rozdíl od mnoha romantických hrdinů výbušnou energií. Zápalně působila dějovou sevřeností také „Věž nesleská“ z r. 1832, napsaná společně s Gaillardetem a vytěžená ze středověku. Silou Dumasových divadelních her, v nichž přes jejich historičnost docházel výrazu kvas porevoluční společnosti, byla jejich dramatičnost, jíž autor prokázal smysl pro zvláštní podmínky jevištního účinu.

Byl-li Dumasovi v historických dramatech vedle Shakespeara a Schillera vzorem i Scott, tím více v románech – podobně jako jeho velký vrstevník a soupeř Honoré de Balzac – vycházel z historického románu Waltera Scotta, jenž první obrátil zájem a pozornost na prostředí. Balzac – a tím se stal jedním z mistrů moderního realismu – použil scottovských postupů na kresbu a rozbor současné sociální skutečnosti. Dumas zůstal věrný románu historickému. Jeho zájem se soustředil hlavně na XVI. a XVII. století, jehož první polovina zaujala také Alfreda de Vigny, Victora Huga a Théophila Gautiera.

Také děj „Tří mušketýrů“, jejichž neobyčejný úspěch si vynutil pokračování v románech „Po dvaceti letech“ a „Vicomte z Bragelonne“, je vytěžen z tohoto období, v němž utvrzující se královský absolutismus potlačoval poslední záchvěvy feudálního rozkolnictví. Středem děje ve „Třech mušketýrech“ je obléhání bašty protestantů La Rochelle, podporované Anglií. Její dobytí kardinálem Richelieuem znamenalo etapu ve vývoji centralizace, směřujícím k upevnění absolutismu, a významný krok k odbourání ediktu nantského, jímž Jindřich IV. zaručil protestantům svobodu vyznání.

Byl-li Dumas nejčtenějším spisovatelem své doby, stali se zase „Tři mušketýři“ jako oblíbená lidová četba jeho knihou nejpopulárnější. Byli překládáni do nejrůznějších jazyků, zdramatizováni, několikrát zfilmováni. Dvě dramatizace, z nichž „Mládí mušketýrů“ se udrželo dlouho na repertoáru, byly dolem Dumase samého, ktery‘ těže z popularity románu, vydával i časopisy Mousquetaire a později D’Artagnan. A opětovná vydání „Tří mušketýrů“ dokazují, že tento „dobrý obr“, ktery‘, abychom mluvili slovy Anatola France, si vzal za úkol „potěšit lidi tím, že jim vyprávěl krásné příběhy, které nebraly konce“, hraje dosud tuto svou úlohu.

Dílo

Mušketýrská trilogie

  • Tři mušketýři, 1969 (Les trois mousquetaires, 1844) (The Three Musketeers) (recenze)
  • Tři mušketýři po dvaceti letech (Vingt ans après, 1845) (Twenty Years After)
  • Tři mušketýři ještě po deseti letech (Le vicomte de Bragelonne / Dix ans plus tard, 1847) (The Vicomte de Bragelonne + Louise de la Valliere + The Man in the Iron Mask / The Son of Athos / Ten Years Later)

Hrabě Monte Christo

Valoiská trilogie

  • Královna Margot (La reine Margot, 1845) (Queen Margot)
  • Dáma z Monsoreau (La dame de Monsoreau, 1846) (Chicot, the Jester / Diana of Meridor / The Lady of Monsoreau)
  • Králův šašek (Les Quarante-Cinq, 1847) (The Forty-Five Guardsmen)

Trilogie Napoleonské války

La San Felice

  • La San Felice I, 1938 (La San Felice I, 1864)
  • La San Felice II, 1938 (La San Felice II, 1864)
  • La San Felice III, 1938 (La San Felice III, 1864)
  • Emma Lyonna I, 1939 (Emma Lyonna I, 1864)
  • Emma Lyonna II, 1939 (Emma Lyonna II, 1864)
  • Emma Lyonna III, 1939 (Emma Lyonna III, 1864)
  • Emma Lyonna IV, 1939 (Emma Lyonna IV, 1864)
  • Lady Hamiltonová, 1989 (Souvenirs d’une favorite, 1865)

Revoluční romány (příběhy Marie Antoinetty)

  • Paměti lékařovy (Joseph Balsamo, 1846–1848) (Joseph Balsamo / Memoirs of a Physician / Cagliostro / Madame Dubarry / The Countess Dubarry / The Elixir of Life)
  • (Le collier de la Reine, 1849–1850) (The Queen’s Necklace)
  • (Ange Pitou, 1853) (Ange Pitou / Storming the Bastille / Taking the Bastille / Six Years Later)
  • (La comtesse de Charny, 1853–1855) (The Countess de Charny / Andrée de Taverney / The Mesmerist’s Victim)
  • (Le chevalier de Maison-Rouge, 1845) (The Knight of the Red House)

Cestopisné romány

  • (De Paris à Cadix, 1847-1848) (Adventures in Spain)
  • (Le Caucase, 1859) (Adventures in Caucasia)
  • (Une année à Florence: Impressions de voyage, 1841)
  • (Le Speronare, 1842)
  • (Le capitaine Aréna: Impressions de voyage, 1842)
  • (Le Corricolo, 1843)

Ostatní romány a novely

  • Rudá sfinga (Le Sphinx rouge, 1865)
  • (Acté)
  • (Amaury)
  • (Ascanio)
  • (Le bâtard de Mauléon)
  • (Le capitaine Pamphile)
  • (Le capitaine Paul)
  • (Le chevalier d’Harmental)
  • (Les Blancs et les Bleus , 1867)
  • (Les compagnons de Jéhu)
  • (Georges)
  • (Isaac Laquedem)
  • (Le maître d’armes, 1840) (The Fencing Master)
  • (Les mille et un fantômes, 1849)
  • (Olympe de Clèves)
  • (La princesse Flora)
  • Černý Tulipán (La tulipe noire, 1850) (The Black Tulip)
  • (Le Chevalier de Sainte-Hermine, 1869) (The Knight of Sainte-Hermine)
  • (Les Deux Diane, 1846) (The Two Dianas / The Taking of Calais + The Chatelet + The Comte de Montgomery)
  • (Une Fille du Régent, 1844) (The Regent’s Daughter)

Divadelní hry

  • (Antony, 1831) (Anthony)
  • (Christine / Stockholm, Fontainebleau, et Rome, 1830)
  • (Henri III et sa cour, 1829) (Henri III and His Court / The King’s Gallant)
  • (Les Voleurs d’or, 1857) (The Gold Thieves)

Paměti

  • (Mes Mémoires, 1852-1855) (My Memoirs)
  • (Causeries, 1860)

Povídky

  • (Le Chevalier de Bourdon, 1831)
  • (La Chèvre, 1858)
  • (Chronique de Charlemagne, 1842)
  • (Chronique du Roi Pépin, 1842) (King Pepin)
  • (Le Cocher de Cabriolet / Rose, 1835) (The Cabriolet Driver)
  • (Le Coup de feu, 1858) (A Fine Shot)
  • (La Course, 1832)
  • (Le Curé de Boulogne, 1851)
  • (Les Deux frères, 1858)
  • (Un Dîner chez Rossini / Les deux étudiants de Bologne, 1849)
  • (L‘ Écho des feuilletons, 1855)
  • (L‘ Égoïste, 1844)
  • (Les Enfants de la Madone, 1833)
  • (Les Étoiles commis-voyageurs, 1854) (The Adventures of Seven Stars on Earth)
  • (Le Faiseur de cerceuil, 1858) (The Coffin-Maker)
  • (Herminie / Une Amazone, 1845)
  • (Histoire d’un casse-noisette, 1844) (The Nutcracker)
  • (Histoire d’un mort / Invraisemblance, 1844)
  • (Histoire d’une âme / Une âme à / naître, 1844)
  • (L‘ Homme sans larmes, 1859)
  • (Jacquot sans Oreilles, 1860) (Crop-eared Jaquot)
  • (La Jeunesse de Pierrot / Le roi de Bohême, 1854) (When Pierrot Was Young)
  • (Une Joûte, 1833)
  • (Laissez Passer la Justice du Roi, 1831)
  • (Laurette / Le rendez-vous, 1826)
  • (Le Lièvre de mon grand-père, 1855) (The Phantom White Hare)
  • (Le Lion père de famille, 1872)
  • (La Main droite du Sire de Giac: 1425-1426, 1836)
  • (Les Mains géantes, 1858)
  • (Maître Cappeluche, 1832)
  • (Maria, 1835)
  • (Marianna, 1859)
  • (Marie, 1826)
  • (Un Message, 1844)
  • (Murat, 1838)
  • (Nicolas le Philosophe, 1844)
  • (La Pêche aux filets, 1845) (Netting the waters)
  • (Périnet Leclerc, 1832)
  • (Petit Jean et Gros Jean, 1858)
  • (Pierre et son oie, 1859) (Peter and his Goose)
  • (Le Pont de Montereau, 1832)
  • (La Reine des neiges, 1858)
  • (Le Roi des taupes et sa fille, 1857) (The King of the Moles and his Daughter)
  • (Saint Népomucène et le savetier, 1858)
  • (Le Sifflet enchanté, 1859) (The Magic Whistle)
  • (Le Sire de Gyac, 1832)
  • (Solange, 1849)
  • (Le Soldat de plomb et la danseuse de papier, 1858)
  • (La Terrasse de la Bastille, 1832)
  • (Le Traité, 1832)
  • (Le Vaillant petit tailleur, 1858)
  • (Un Voyage à la Lune)
  • (Histoire d’un casse-noisette, 1844) (The Nutcracker)
  • (Antonio, 1835)
  • (Un Bal masqué, 1835) (A Masked Ball)
  • (Bernard (Choron), 1835)
  • (Blanche de Beaulieu / La Rose Rouge, 1831)
  • (La Bouillie de la comtesse Berthe, 1845)
  • (Le Capitaine Pamphile, 1839)
  • (Le Capitaine Rhino, 1872)
  • (La Chasse au chastre, 1841) (The Bird of Fate)
  • (La Chasse aux tigre, 1872)
  • (Le Chasse-neige, 1858)
  • (Le Château de Roche-Pot, 1835)
  • (Cherubino et Celestini, 1835)

Citáty

Některé prokázané služby jsou tak velké, že je lze oplatit jedině nenávistí

Emancipace ženy je měřítkem emancipace celé společnosti.

Hovoř jen to, co je potřebné, a řekni jen polovinu svých myšlenek

Alexandre Dumas

e-knihy

  • 30. 4. 2023