Piková dáma (Alexandr Puškin)

Podpořte LD sdílením:

Share

Anotace

Novela zobrazuje atmosféru šlechtické společnosti první poloviny 19. století.

Hlavním hrdinou je Heřman (německý inženýr), jenž vyslechne příběh o hraběnce, která znala tři výherní karty. Zamyšlený se dostává před dům hraběnky a v jednom z oken spatří Lizavetu Ivanovnu. Zpočátku ji každý den pozoruje, ale pak jí začne psát dopisy, které odmítá, ale nakonec přeci jen přijímá. V jednom z dopisů mu popíše cestu do jejího pokoje, která vede i přes hraběnčin pokoj. Heřman se vydává dovnitř, kde se schová v pokoji hraběnky. Po jejím návratu, když zůstává sama, se jí Heřman ukáže a pod pohrůžkou smrti od ní vyžaduje, ať mu řekne ony tři karty. Hraběnka však umírá. Heřman se proto vydává do pokoje Lizavety, kde jí vše poví. Lizaveta se tak dozvídá, že ji Heřman nemiloval, ale chtěl znát jen ony výherní karty.

Jednoho dne se mu zjeví duch hraběnky, který mu řekne čísla karet a také že si má vzít její schovanku Lizavetu. Heřman chodí hrát karty, ale každý den vsadí jenom na jednu z těch karet, přesně dle pokynů hraběnčina ducha. Třetí den, kdy vsadí na eso všechny svoje peníze, prohrává. Kartou, kterou měl, byla však piková dáma. Heřman končí v blázinci, kde neustále opakuje čísla karet. Lizaveta se vdala.

— 1 —


Heřmana posedlého tajemstvím tří karet, které vždy vyhrávají, zahubí touha po lásce a bohatství. Násilím získá tajemství od staré hraběnky přezdívané Piková dáma, sám však nakonec zaplatí životem.

Heřman jako vždy usedne ke karetnímu stolu a poslouchá, karet se ale ani nedotkne. Toho večera si vyslechne historku o hraběnce Anně Fedotovně. Ta prý v mládí byla velká karetní hráčka, ale stále prohrávala, dokud jí hrabě Saint Germain neprozradil tři karty, které vždy vyhrávají. Po vyslechnutí historky začne Heřman zvažovat své hráčství pod vidinou vymámení tajemství tří karet z Anny Fedotovny.

Začne obcházet okolo hraběnčina domu, a všimne si její hezké schovanky Lizavety Ivanovny. Pak dostane nápad, že by se mohl do hraběnčina domu dostat přes Lizavetu. Nakonec svůj plán uskuteční a do domu se skutečně dostane. Počká si na hraběnku a začne ji nejdříve přemlouvat po dobrém a pak po zlém, aby mu vyzradila tři karty zajišťující výhru. Nakonec hraběnka umře šokem, když jí Heřman pohrozí pistolí.

Po pohřbu se Heřman opije a usne. Ve snu se mu zjeví hraběnka a řekne mu tři karty pod záminkou, že denně nevsadí víc než na jednu kartu a že se ožení s Lizavetou.

Heřman začne hrát. Vyhraje první den, vyhraje druhý den, ale třetí den, když vsadí vše, místo vítězného esa vytáhne pikovou dámu, která se podezřele podobá hraběnce. Heřman vše prohraje a zblázní se z toho.

— 2 —

Informace

Bibliografické údaje

  • Autor: Alexandr Puškin
  • Jazyk: Čeština
  • Žánr(y): novela, historické, román
  • Jazyk originálu: Ruština
  • 13. 5. 2023