Neznámá pravidla (David Morrell)

Podpořte LD sdílením:

Share

Anotace

Stručný děj

Bývalý policista a zároveň voják v Iráku Frank Balenger a prodavačka v knihkupectví Amanda Evertová byli pozváni do Manhattanského historického klubu na přednášku o časových pouzdrech, neboli o časových schránkách, do nichž se v minulosti ukládaly dokumenty nebo různé věci jako odkaz pro budoucnost. Dvojice, zajímající se právě o časové schránky, do klubu samozřejmě dorazila. Přivítala je Karen Baileyová, od které obdrželi pozvánku do klubu a která jim též nabídla občerstvení. Během přednášky Amanda s Frankam upadli do bezvědomí. Do jejich kávy byla záměrně přidána droga.

Frank se probudil na pláži před hotelem Paragon. Právě před tímto hotelem ztratil v plamenech svou ženu a zároveň zachránil život Amandě. Zachvátil ho pocit paniky. Nemohl si vzpomenout, jak se z klubu dostal na pláž. Došlo mu, že byl omámen. Začal se strachovat o Amandu.

Amanda se stejně jako Frank probudila na jiném místě. V případě Amandy to ale nebyla pláž před hotelem, nýbrž skoro prázdná místnost, kde u stropu byly přimontovány reprobedny. Amanda se dovlekla do vedlejší místnosti. Během chvilky se v místnosti sešlo pět lidí. Kromě Amandy tu byl ještě válečný pilot Ray, jedni z nejlepších horolezců manželé Derrick a Viv a obchodnice s plachetnicemi Bethany. Všichni přítomní neměli ani zdání, proč tady jsou. Snažili se o útěk, ale bez výsledku. Okna se zjevně nedala rozbít a dveře byly nejen zamčené, ale ještě ke všemu pod proudem. Náhle odněkud promluvil hlas muže. Všem přítomným nařídil, aby se přesunuli do jídelny. Na stole ležela pro každého z nich sluchátka s mikrofonem. Hlas o každém z přítomných chvíli mluvil. Podle něj šlo pouze o to, aby se všichni navzájem lépe poznali. Stále jim však neřekl, proč jsou tady.

Frank se obrátil na policii. Všichni se okamžitě pustili do pátrání. Frank policii řekl o Karen Baileyové. Policie uvažovala o možnosti, že profesor, jenž v klubu přednášel, mohl být obyčejný herec. Frank spolu s agentem Ortegou zašli do divadla. Tam našli muže, který v klubu přednášel. Samozřejmě to byl pouhý herec, jehož si ještě s několika herci někdo objednal. Herec policii vysvětlil, že přednáška měla zastírat narozeninovou oslavu. Po ukončení přednášky se měla zhasnout světla a všudypřítomní hosté by vykřikli "překvapení". Po vysvětlení předal herec Frankovi vzkaz od Karen, na němž byl vytištěn úryvek z jakési knihy. Frank nechápal, co tím Karen myslela. Musela vědět, že Frank divadlo navštíví, protože jinak by se k lístku nedostal. Frank s úryvkem zašel do knihovny. Tam se knihovnice se svým kolegou shodla na tom, že jde o úryvek z knihy Pes baskervillský. Frank o knihu požádal. Na stránce, kde objevil hledaný úryvek, někdo - respektive Karen - natiskl tři slova: "Hrobka světských tužeb". Měl to být další kanadský žertík? Nebo Karen Franka odkazovala na další místo?

Když hlas ukončil svoji řeč, všichni pochopili, že jsou tu zde kvůli jejich dovednosti přežít. Například Bethany dokázala přežít po potopení lodi celkem dlouhou dobu bez vody a jídla na malém člunu. Snaha přežít, to byl právě ten důvod, proč byla skupinka vybrána. Hlas pětici nařídil odejít do svých pokojů a převléct se do oblečení, jež najdou ve svých skříních. Amanda se oblékla do modré kombinézy. Na hlavu si nasadila sluchátka s mikrofonem. Posléze hlas skupince oznámil, že je pustí ven, jelikož jim chce zachránit život. Skupinka vyšla ven. Ocitli se na louce ohraničené horami. Kromě sluchátek dostali ještě GPS navigace. Hlas všem pěti lidem oznámil, že od této chvíle ho budou oslovovat "Pán hry".

Frank si domluvil schůzku s odbornicí na historii s paní profesorkou Grahamovou. Tato žena trpěla silnou artritidou. Nic jí ale nezabránilo v tom, aby každou minutu svého volného času strávila hraním počítačových her. Na nápad hrát hry ji přiměl její bývalý student Jonathan Creed. Jonathan byl velice talentovaným tvůrcem počítačových her. Poté co pravidelně navštěvoval profesorčiny přednášky, přivedl ji na myšlenku hrát hry. O pár dní později jí poslal počítač. Frank se zeptal na "Hrobku světských tužeb". Podle pověsti měl v dávných dobách přijít do města Avalon reverend Pentacost. Pentacost lidem ve městě oznamoval blížící se konec století, což mělo znamenat apokalypsu. Naléhal na lidi, aby shromáždili všechny předměty, na kterých jim nejvíce záleží a uložili je do "Hrobky světských tužeb". Hrobka se nikdy nenašla. Lidé z Avalonu zmizeli. Vše připomínalo hromadnou sebevraždu, nejspíše z obavy z konce světa. Někteří dokonce začali věřit, že došlo k druhému příchodu Krista a všechny obyvatele odvedl do nebe.

Naše pětice začala pomalu chápat, co se děje. Někdo je unesl jen proto, aby mohli představovat figurky ve hře nějakého pomatence. Pán hry pětici slíbil, že je nechá odejít, když dohrají tuto hru. Zadal jim všem souřadnice, které měli zadat do svých GPS navigací. Tyto souřadnice je měly dovést na další místo. Hra tedy spočívala v hledání různých souřadnic nebo indicií, které měly hráče dovést až na konec. Jako první to vzdala Bethany. Najednou se odpojila od skupinky a utíkala pryč. Pán hry o všem věděl. Ve sluchátkách, která měla pětice, byla kromě mikrofonu nainstalovaná ještě kamera. Pán hry tedy mohl pohodlně sledovat každý pohyb hráčů. Amanda se sice snažila Bethany přesvědčit, aby zůstala. Ta se však rozhodla, že odejde. Pán hry Amandě nařídil, aby se vrátila k ostatním. Bethany po několika sekundách vybouchla. Další děsivé zjištění. Hráči kromě kamer měli navíc někde uloženou nálož. Všichni by nejraději utíkali pryč, stejně jako Bethany, ale fakt, že by se rozlétli na tisíc kousků, je přesvědčil zůstat ve hře a snažit se přežít.

Blata, jež byla na Frankově vzkazu popsána, se podle knihy nacházela v Dartmooru v Anglii. Na internetu Frank zjistil, že ve stejném městě vymyslel jakýsi průvodce turistů hru "letterboxing". Hra spočívala v tom, že se někde něco ukryje a zamaskuje. Hráči pak mají za úkol to něco najít. Kdo má nejvíce nálezů, vyhrává. Frank se ocitl ve stejné situaci. Byl nucen hrát stejnou hru. Aby našel Amandu, musel rozluštit další odkaz. Frank spatřil u vchodu knihovny Karen Baileyovou. Rozběhl se za ní. Ztratila se mu ale v davu. Frank s Ortegou se vydali za ní. Frank však uvízl v díře, jíž vyhloubili dělníci. Frank nakonec vyvázl bez vážnějších zranění. Ortega však nepřežil. Spadl na něj ocelový vozík, který zde zůstal po dělnících. Frank nalezl na jedné liště BlackBerry, nejmodernější a také velice drahý přístroj podobný mobilu. Někdo tu přístroj zanechal schválně, aby ho Frank našel.

Pětice se dostávala stále dál. Museli spěchat, jelikož na hru měli pouhých čtyřicet hodin. Vyprahlí a hladoví konečně našli malou láhev vody, respektive našel ji Ray. Místo toho, aby se podělil o těch pár kapek s ostatními, vypil ji celou sám. Když si uvědomil, co provedl, omluvil se, ale co to bylo ostatním platné. Pomocí dalších souřadnic se dostali k dalšímu místu. Zde našli pár konzerv s ovocem. Ray se jedné sobecky zmocnil, Derrick ho však zadržel. Řekl mu, že by se měl ohlížet i na ostatní. Ray nesnášel, když mu někdo radil, co má dělat. Začali se s Derrickem prát. Ray po Derrickovi hodil kámen, jenž ho zasáhl do hlavy. Znovu se na něj vrhl a mlátil mu hlavou o zem. Derrick po chvíli zemřel. Nyní už zbýval pouze Ray, Viv a Amanda. Viv Rayovi slíbila, že se mu za manželovu vraždu pomstí.

Frank už nechtěl čekat, až se policie rozhoupe k nějaké větší akci. Pomocí jeho BlackBerry se s ním spojil Pán hry. Frank z rozhovoru pochopil, že ať chce nebo ne, nyní je v té podivné hře také. Objednal si letadlo a vyrazil směrem k městu Avalon.

Letadlo konečně přistálo ve Wyomingu. Na letišti nasedl do předem objednaného auta s mapou okolí. Ještě před odjezdem se od pilotů dozvěděl, že několik minut před ním sem přiletěla Karen. Zajel do obchodu, kde si zakoupil vybavení, které bude potřebovat. Kromě dalekohledu jeho batoh obsahoval náboje do pušky, lékárničku a samozřejmě jídlo na přežití. Rozjel se do Avalonu.

Frank dojel na místo. Džíp ukryl na zalesněném místě a převlékl se do maskáčového oblečení. Vyrazil ke svahu. Na vrcholu narazil na skalní plošinu. Z tohoto místa chvíli pozoroval údolí. U jezera spatřil tři postavy.

Hráči postupovali dále. Došli k jezeru plném ploskolebců. Pustili se do vynášení kamenů v domnění, že by mohli na něco narazit. Hledali totiž "Hrobku světských tužeb". Její nalezení by pro hráče znamenalo vítězství a konec hry, jak trojici Pán hry vysvětlil. Náhle Viv spadla do vody. Silný proud ji unášel pryč od Raye a Amandy. Dvojice běžela podle proudu za Viv. Zdálo se, že Viv přežila. Když doběhli na místo, kde Viv ležela na kameni, náhle zpod její kombinézy vylezlo několik hadů, což naznačovalo Vivinu jistou smrt. Amandě s Rayem nezbývalo nic jiného než pokračovat dál.

Frank sestoupil ze svahu. V tu chvíli na něj zaútočili dva psi. Jen taktak je setřásl. Všiml si kamer připevněné zejména na stromech. Okamžitě do nich začal střílet.

Amanda s Frankem se konečně setkali. V tuto chvíli hráli hru znovu tři lidé. Podařilo se jim najít další záchytný bod. Objevili dveře do dolu. Vstoupili dovnitř. U vchodu nalezli lucerny. Ray se k nim okamžitě přihrnul a chtěl je zapálit. Frank ho ale na poslední chvíli zadržel. Lucerny totiž mohli obsahovat další nálož. Ray se znovu rozzuřil. Z Frankovy strany to bylo další poučování. Ray se na Franka vrhl. Pažbu pušky mu přitiskl na prsa. Kdyby Amanda Raye nezasáhla kamenem do hlavy, býval by Franka zabil. Nebyl to ale Frank, kdo na zemi ležel mrtvý.

Amanda s Frankem pokračovali chodbou kupředu. U dalšího vchodu narazili na muže svírajícího nějakou knihu. Ačkoliv stál muž naprosto vzpřímeně, bylo na první pohled naprosto jasné, že už pěkně dlouhou dobu nežije. I přesto se jeho tělo celkem zachovalo. Vstoupili do místnosti. Místnost obsahovala mrtvé postavy naaranžované do různých situací. Pán hry dvojici celou věc objasnil. Muž, stojící před dveřmi, se jmenoval Owen Pentacost. Poté co obyvatelé Avalonu nanosili své cennosti do stejné jeskynní místnosti, reverend je přesvědčil zůstat uvnitř. Vzápětí se do jeskyně vyvalil pach jedovatého arzénu. Všichni zahynuli. Pentacost mrtvoly později naaranžoval tak, jak je Frank s Amandou právě viděli. Reverend chtěl, aby se "Hrobka světských tužeb" stala zdrojem poučení pro budoucnost.

Pán hry po vysvětlení vpustil do místnosti arzén. Dvojici se nakonec podařilo z nepříjemné situace vyváznout. Došli do další místnosti. Tentokrát obsahovala velké množství počítačů a nejmodernější elektroniky. Na obrazovkách se Frank s Amandou viděli jako kreslené počítačové postavy. Frank monitory rozstřílel.

Dostali se ke schodišti. Nyní se nacházeli už jen pouhý krůček od vyšinutého Pána hry. Náhle se před nimi zjevila Karen Baileyová. Snažila se je přesvědčit, aby jejího bratra Jonathana = Pána hry nechali žít. Jonathan jako malý žil většinu času ve svých počítačových představách. Pro ni představoval duševně nemocného chudáka, kterého bránila jako lvice. Frank si však myslel něco jiného. Jonathan, vyšinutý počítačový génius, si za to, co udělal, zasluhoval jedině smrt. Jelikož se Karen snažila na naši dvojici vystřelit, Frank ji zabil svou puškou. Frank s Amandou se konečně setkali tváří v tvář s Pánem hry. Jonathan seděl v křesle obklopený nejrůznějšími tlačítky a ovládači. Frank se ho už chystal zastřelit, ale Amanda mu v tom zabránila. Jonathan však toužil po smrti. Ten, kdo ovládne stvořitele hry, byl podle něho vítězem. Naléhal na Franka, ať ho zastřelí, ten se však k tomu neměl. Jonathan spustil odpočítávání. Za malou chvíli mělo dojít k výbuchu. Frank s Amandou na poslední chvíli stihli vyběhnout ven. Odpočítávání probíhalo podle herního času. Tím pádem měla dvojice celkem dost času na útěk. Pán hry nakonec nelhal. Ten, kdo najde "Hrobku světských tužeb", může zůstat žít...

Informace

Bibliografické údaje

  • Autor: David Morrell
  • Jazyk: Čeština
  • Žánr(y): thriller
  • Jazyk originálu: Angličtina
  • 13. 5. 2023