Podzemníci

Jack Kerouac

82 

Elektronická kniha: Jack Kerouac – Podzemníci (jazyk: Čeština)

Katalogové číslo: kerouac11 Kategorie: Štítek:

Popis

Jack Kerouac: Podzemníci

Anotace

Útlou prózu Podzemníci prý Jack Kerouac napsal v benzedrinovém rauši za tři dny a noci. Ať už je to pravda, nebo ne, je nepochybné, že kniha dokonale naplňuje autorovu představu „spontánního psaní“, stylu, který Kerouac dle vlastních slov „sám objevil pro narativní umění; autor v něm klopýtá přes sebe sama, aby odvyprávěl svůj příběh, úplně bez dechu, jako když hospodský vypravěč vrazí do nacpaného lokálu a převypráví, co se zrovna stalo, a jakmile vyprávění dokončí, už nemá právo se k němu vrátit a smazat, co jeho ruka napsala.“
Stejně nepochybné je i to, že tato prostá, smutná, k nezdaru odsouzená love story vypravěče a černé krásky Mardou zasazená do San Franciska na počátku padesátých let 20. století patří k vrcholům autorova díla – mnozí literární kritici a historici ji dokonce označují za vůbec nejlepší Kerouacův text.

Jack Kerouac – životopis, dílo, citáty

Další informace

Autor

Jazyk

Vydáno

Žánr

,

Název originálu

The Subterraneans

Originál vydán

Jazyk originálu

Překlad

Formát

ePub, MOBI, PDF

Recenze

Zatím zde nejsou žádné recenze.

Buďte první, kdo ohodnotí „Podzemníci“

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podzemníkovský smutek Jacka Kerouaca

Americký spisovatel Jack Kerouac (1922–1969), který pocházel z francouzsko–kanadské rodiny a ještě na střední škole měl problémy s angličtinou, psal na začátku 50. let v takové tvůrčí explozi, že to v americké literatuře nemělo od časů Hermana Melvilla obdoby. Za dva a půl roku, od března 1951 do října 1953, vytvořil pět románů: Na cestě, Doktor Sax, Vize Codyho, Maggie Cassidyová a Podzemníci a rozsahem menší práci Říjen v železniční zemi (nevyšla samostatně, ale jako součást cestopisného souboru Osamělý cestovatel).

Když v benzedrinovém opojení napsal během tří dnů (a nocí) Podzemníky (aby pak pět let ležel rukopis v zásuvce jeho literární agentky Phyllis Jacksonové), přinesl je ukázat dívce, se kterou tento milostný vztah prožil. Skutečná Mardou (její pravé jméno neznáme, protože nechtěla být nikdy jmenována) znala jeho vydanou prvotinu, Maloměsto a velkoměsto, ale z jeho "spontánní" prózy četla jen něco málo z knihy Na cestě, protože jí dělaly potíže věty bez interpunkčních znamének. Netušila, nakolik se jeho beletrie stala veskrze autobiografickou. Nikdy ho nepodezírala z toho, že by o ní psal, protože věřila, že "tohle se přátelům nedělá". Rukopis, plný intimních detailů z jejich sexuálního života, ji šokoval. ("Jako by mi malý kluk přinesl mrtvou krysu se slovy: ,Podívej, nesu ti dárek.'") Navíc jí připadalo, že popsal jen jejich nejhorší setkání, přestože zažili i pěkné chvíle. Také se jí nelíbilo, jaké myšlenky jí vkládal do úst, obzvláště tu o "ženě jako podstatě".

Když Jack viděl, jak se Mardou hněvá, řekl jí: "Jestli chceš, hodím to do ohně." I když byla hodně rozzlobená, neměla to srdce, aby zničila rukopis, údajně jedinou kopii (později se musela smát představě, že by verze na žlutém tenkém papíře byla jediná). Chtěla okamžitě z newyorské Greenwich Village odjet, ale Jack navrhl, že přesadí příběh z New Yorku do San Franciska (incident s károu tím pak získal fantazijní podobu, ve které manhattanskou rovinu zaměnil za příkré stoupání na Telegraph Hill) a že z černé hrdinky udělá bélošku. Jak ukazuje konečná podoba knihy, splnil jen první část slibu.

 

Kerouac psal vlastně jedno velké autobiografické dílo, v němž jednotlivé knihy tvořily postupně další kapitoly. O této autobiografii, kterou nazval Duluozova legenda, prohlásil: "Na rozdíl od Prousta píši své vzpomínky průběžně, a ne až posléze v nemoci na lůžku. Ti

Jean (já), též zvaný Jack Duluoz, se dívá klíčovou dírkou svého oka na tuto obrovskou komedii, na tento svět zuřivého jednání a bláznovství, ale i vlídné sladkosti."

Podzemníci zachycují pouze krátké období Kerouacova života, srpen roku 1953. Samozřejmě, že ona "klíčová dírka," akademičtěji bychom řekli umělecké ztvárnění, trochu změnila úhel pohledu na jednotlivé aktéry i situace. Zvědavost si sama vynucuje otázku: jak události a vztahy vypadaly ve skutečnosti, za klíčovou dírkou?

Na jaře a v létě začal Kerouac revidovat Na cestě a pokračoval v novele "Víno v železniční z…