Mýtus o Sisyfovi

Albert Camus

62 

Elektronická kniha: Albert Camus – Mýtus o Sisyfovi (jazyk: čeština)

Katalogové číslo: camus06 Kategorie:

Popis

E-kniha Albert Camus: Mýtus o Sisyfovi

Anotace

Významný francouzský spisovatel a filozof v t0to knize zkoumá smysl lidské existence v absurdním světě. Lidská existence, permanentně ohrožovaná smrtí, má podobu Sisyfova absurdního údělu, neboť člověk je odsouzen k naprosto zbytečnému a beznadějnému životnímu snažení. Tento úděl je o to děsivější, že lidská bytost touží po šťastném životě bez zla a utrpení, který navíc dokáže plně rozumově pochopit. Východisko z tohoto údělu však nespočívá v dobrovolném odchodu ze života, v sebevraždě, jelikož smrt odstraní nejenom člověka, ale i absurdno coby vztah mezi ním a vesmírem a nadále zůstane toliko lhostejný svět. Camus východisko nachází v hodnotě, kterou lidský život získává během permanentního boje za určité principy, během permanentního boje s absurditou, během boje, jemuž naprosto chybí transcendentní rozměr.

O autorovi

Albert Camus

[7.11.1913-4.1.1960] Francouzský spisovatel, esejista, publicista, dramatik a filosof narozený v alžírském Mondovi. Albert Camus byl zakladatel a představitel moderního pasivního existencialismu. Na alžírské univerzitě brilantně vystudoval filosofii. V roce 1934 Camus vstoupil do komunistické strany, zanedlouho ji však na protest proti její politice k arabskému světu opustil.Vystřídal různá zaměstnání, až se v roce 1938 stal novinářem. Hodně cestoval (navštívil např. Španělsko,...

Albert Camus: životopis, dílo, citáty

Další informace

Autor

Jazyk

Žánr

, ,

Název originálu

Le mythe de Sisyphe

Originál vydán

Jazyk originálu

Překlad

Formát

ePub, MOBI, PDF

Recenze

Zatím zde nejsou žádné recenze.

Buďte první, kdo ohodnotí „Mýtus o Sisyfovi“

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

MÝTUS O SISYFOVI

Bohové Sisyfa odsoudili, aby bez ustání valil balvan na vrcholek hory, odkud pak kámen spadl vlastní silou. Domnívali se, ne zcela bezdůvodně, že neexistuje strašlivější trest než zbytečná a beznadějná práce.

Máme-li věřit Homérovi, byl Sisyfos nesmírně moudrý a uvážlivý smrtelník. Ovšem podle jiné tradice spíše tíhnul k loupežnictví. Nevidím v tom žádný protiklad. Na důvody, proč se stal neužitečným dělníkem v podsvětí, se názory liší. Především se mu vyčítá, že měl poněkud lehkovážný postoj k bohům. Prozradil jejich tajemství. Zeus unesl dceru Asópa Aigínu. Otce zmizení dcery překvapilo a postěžoval si Sisyfovi. Ten o únosu věděl a nabídl Asópovi, že mu o tom poví, pokud Asópos dodá korinthské pevnosti vodu. Před nebeskými blesky dal přednost vodě. Proto byl v podsvětí potrestán. Homér rovněž líčí, jak Sisyfos spoutal Smrt. Plútos nesnesl pohled na své opuštěné a tiché panství. Vyslal boha války, který vysvobodil Smrt z rukou jejího přemožitele.

Rovněž se vypráví, že když byl Sisyfos na prahu smrti, chtěl zcela nerozumně prověřit lásku své ženy. Nařídil jí, aby pohodila jeho tělo bez rakve uprostřed veřejného prostranství. Sisyfos se ocitl v podsvětí. A tam, podrážděn poslušností zcela odporující lidské lásce, si na Plútovi vymohl svolení vrátit se na zemi a ženu potrestat. Když však znovu spatřil podobu tohoto světa, vychutnal vodu a slunce, teplé kameny a moře, nechtěl se znovu vrátit do stínů podsvětí. Výzvy k návratu, zloba a varování nic nezmohly. Ještě po mnoha letech žil s pohledem na zátočinu, zářivé moře a úsměvy země. Bohové museli zakročit výnosem. Hermes ho popadl za límec, odtrhl ho od jeho radovánek a násilím ho odvedl do podsvětí, kde na něho už čekal jeho balvan.

Čtenář už jistě pochopil, že Sisyfos je absurdní hrdina. A to jak pro své vášně, tak pro svá muka. Jeho pohrdání bohy, nenávist vůči smrti a vášnivé zaujetí pro život mu vynesly strašlivé zatracení, kdy veškeré bytosti se soustřeďují na to, aby ničeho nedosáhly. To je cena, již je třeba zaplatit za vášně tohoto světa. O Sisyfovi v podsvětí se nedovídáme nic. Mýty jsou utvářeny, aby je představivost oživila. Tady vidíme pouze strašlivé úsilí těla namáhajícího se zvednout obrovitý balvan, valit ho a pomáhat mu zvládnout už stokrát zmáhaný svah; představujeme si stažený obličej, tvář přitisknutou k balvanu, pomoc ramene, které podporuje hmotu pokrytou hlínou, nohu, jež balvan podkládá, pokračování s vyčerpanými pažemi, zcela lidskou jistotu dvou rukou plných hlíny. Teprve až docela na konci tohoto dlouhého úsilí vyznačeného prostorem bez nebe a odměřovaného časem postrádajícím hloubku je cíle dosaženo. Sisyfos se dívá, jak během krátkého okamžiku balvan sklouzne do dolního světa, odkud bude třeba ho opět vynést na vrchol. Znovu sestupuje na planinu.

Mě Sisyfos zajímá právě během toho návratu, té přestávky. Tvář, jež se lopotí s kameny, se už sama stala kamenem! Představuji si toho člověka, jak těžkým, leč vyrovnaným krokem sestupuje k mukám,…